יום שישי, 8 ביוני 2012

יין ואוכל, יותר מאשר מכנה משותף

נראה כי בתקופה האחרונה  יש אנשים שחוששים שהתרבות הקולינרית הלא מאד מפותחת אצלנו הולכת לאבדון, ענף היין החל לסבול מתנודות לא רצויות שמקורן ידוע בחלקו וענף האוכל החל לסבול גם הוא מבעיות של חוסר אחידות.
שני הענפים סובלים ממחלה משותפת - תמחור גבוה על מוצרים נחותים, האם נקעה נפשו של העם לשלם כסף רב על טעם רע?
שף שמכבד את עצמו ואת סועדיו שגובה סכומים מכובדים על פועלו מפסיד כסף רב, מכיוון שחומרי הגלם בארץ רובם מיובאים והמקומיים לא מספיקים, שף שגובה כסף רב על אוכל רע על מנת לחתוך קופון, שפותח מסעדות שף בזמן שהוא יושב בבתי קפה הורס לענף שלם את הפרנסה, כנ"ל לגבי יקבים, יקב קטן שגובה כסף על יין טוב ומשובח מפסיד, הוא אף פעם לא יוכל לגבות מאות שקלים כי יהיה מי שיעקם את האף אבל אם הוא מתחבר לאיזו חברת הפצה פלצנית אז בכלל....., יקב גדול שיש לו סדרות במחירים שונים יכול לשחק על גבו של היינן הקטן, כך הולכת וחולפת לה תהילת עולם.
עוד לא הספקנו לבנות תרבות יין והנה היא נחרבת, המיסוי הגבוה של יבוא יינות מחו"ל גובה מאיתנו מחיר כבד, כן אנחנו הצרכן הקטן נשלם 30 ש"ח לכוס יין פשוטה שהבקבוק ממנה נמזגה לא נפקק כראוי לאחר הפתיחה והוא נשמר ליד תנור החימום, במקרה הטוב, או שנשלם 150 שח לבקבוק מסדרה בינונית, למה?
כנ"ל לגבי אוכל, הבשר במשובח ולא המוכשר והמוזרק שנותנים בהרבה מאד מסעדות, יקר להפליא, כנ"ל הדגים ופירות הים, לא כולנו צמחוניים שנסתפק בירקות ארצינו המשובחים, אנחנו רוצים לטעום פה גם דברים אחרים.
ומכיוון שאין איגוד מספק לענף האוכל והיין ואת עייני מההסתדרות זה לא ממש אבל ממש לא מעניין, אנחנו או שנמשיך לשלם והרבה או שנפסיק ואז נגרום להרבה אנשים לאבד את מקור פרנסתם.
אז מה בעצם צריך לעשות? שאלה טובה, אנחנו הצרכנים נשלם רק מה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו, נקדם תוצרת מקומית בחום רב, נתריע על נפילות, זה בסדר להחזיר מנה לא טובה למטבח, לבקש יין שנשמר כראוי, להגיד ליינן שהפקק נשבר, שהיין לא מוצלח, מותר לנו גם לא לשלם על דברים שנשגבים מבינתנו, כמו למשל 120 ש"ח על 180 גרם אנטריקוט בלתי אכיל.
לא להתבייש לבקש לטעום יין, לראות הכין הוא מאוחסן, לקנות במקומות בהם נותנים כבוד ליין, מקום שבו תוכלו להתייעץ עם יודעי דבר ולא עם איזה ילדון שעובד שם להרוויח את לחמו תוך כדי לימודים.
תקראו יותר על יין ואוכל, אל תשתקו, תגיבו לטוב ולרע, אם השף צועק עליכם קומו ועזבו, אבל וזה אבל גדול, אל תחפשו סיבה לקבל מנות חינם או פיצוי, אל תשמיצו ותנו כבוד, תהיו הוגנים ואז יהיו הוגנים כלפיכם בחזרה.


יחד נבנה פה תרבות קולינארית משלנו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

יין נשי בגולן

 נשים יינניות זה לא דבר חדש בעולם, בארץ  יש עוד הרמת גבה למרות שיש ולא מעט נשים יינניות, כמה מהן בעלות יקב משלהן? לא הרבה, אפשר להזכיר את צי...